Mapa webu Napište nám Poslední změny

Geometrie lyže

Koncepce geometrie lyží podle cílové skupiny
Rozsah možného využití lyže a její vlastnosti závisejí na její geometrii, zvolených materiálech a různých technologických postupech.
 
  Racing
* Úzká střední část pro rychlé překlopení hran; menší poloměry oblouků ve slalomu, kratší lyže pro vykrojený slalomový oblouk. Pro obří slalom větší poloměr oblouku a delší lyže.
 
  Skicross
* Řada XRC má na poli motocyklového sportu svůj protějšek v kombinaci motokrosu a silničních závodů. Vykrojení mezi GS a SL nabízí ojedinělou pohyblivost s hladkou jízdou.
 
  Freeride
* Širší po celé délce, vyšší špička lyže; čím širší lyže a větší poloměr oblouku, tím vhodnější je pro jízdu ve volném terénu; užší lyže s menšími poloměry jsou vhodné pro upravené sjezdovky.
 
  All-Mountain
* Spojení slalomové carvingové lyže a lyže pro freeride. Velké boční vykrojení, široká střední část a mírně zvednutá patka. Carvingová strana segmentu all-mountain.

Geometrie lyže

Šířka špičky
Čím je širší – v poměru k šířce středu lyže – tím více lyže v oblouku točí; čím je užší, tím je točivost menší.


Šířka střední části lyže
Čím je užší, tím rychleji lze překlopit lyži z jedné hrany na druhou; čím je širší, tím je lyže vhodnější pro vysoké rychlosti, ovladatelnější mimo sjezdovku a umožňuje extrémnější náklon v oblouku.

Šíře patky:
Čím je širší – v poměru k šířce středu lyže –, tím lépe lyže drží stopu na konci oblouku a poskytuje oporu v zavřených obloucích; čím je užší, tím snadněji může lyže klouzat.

Poloměr oblouku
Čím je poloměr menší, tím kratší řezané oblouky umožňuje; čím je poloměr větší, tím delší jsou oblouky.

Výška špičky
Čím více je špička lyže zvednutá, tím více se lyže hodí pro jízdu v neupraveném terénu; s nižší špičkou se prodlužuje účinná délka hrany, a lyže tudíž na hranách lépe drží.

Plocha dotyku s podložkou
Čím je plocha, kterou se lyže dotýká sněhu, širší – v poměru k její délce –, tím lépe lyže nadnáší v hlubokém a měkkém sněhu a poskytuje lepší stabilitu při rychlé jízdě v neupraveném terénu.

F-index
Plocha dotyku s podložkou značně ovlivňuje jízdní vlastnosti lyže. Čím je F-index vyšší, tím je lyže vhodnější pro jízdu mimo upravené tratě a v hlubokém sněhu.