Rozsah možného využití lyže a její vlastnosti závisejí na její geometrii, zvolených materiálech a různých technologických postupech. |
![]()
|
||||
![]()
|
||||
![]()
|
||||
![]()
|
Geometrie lyže

Čím je širší – v poměru k šířce středu lyže – tím více lyže v oblouku točí; čím je užší, tím je točivost menší.
Šířka střední části lyže
Čím je užší, tím rychleji lze překlopit lyži z jedné hrany na druhou;
čím je širší, tím je lyže vhodnější pro vysoké rychlosti, ovladatelnější
mimo sjezdovku a umožňuje extrémnější náklon v oblouku.
Šíře patky:
Čím je širší – v poměru k šířce středu lyže –, tím lépe lyže drží stopu
na konci oblouku a poskytuje oporu v zavřených obloucích; čím je užší,
tím snadněji může lyže klouzat.
Poloměr oblouku
Čím je poloměr menší, tím kratší řezané oblouky umožňuje; čím je poloměr
větší, tím delší jsou oblouky.
Výška špičky
Čím více je špička lyže zvednutá, tím více se lyže hodí pro jízdu v
neupraveném terénu; s nižší špičkou se prodlužuje účinná délka hrany,
a lyže tudíž na hranách lépe drží.
Plocha dotyku s podložkou
Čím je plocha, kterou se lyže dotýká sněhu, širší – v poměru k její
délce –, tím lépe lyže nadnáší v hlubokém a měkkém sněhu a poskytuje
lepší stabilitu při rychlé jízdě v neupraveném terénu.
F-index
Plocha dotyku s podložkou značně ovlivňuje jízdní vlastnosti lyže. Čím
je F-index vyšší, tím je lyže vhodnější pro jízdu mimo upravené tratě
a v hlubokém sněhu.
